Tuesday, September 9, 2014

Trail UMS Peak

Uncle Joseph / Ampal jadi model utk bergambar di UMS Peak
Kisah terjumpa UMS Peak kerana ingin mencari lokasi yang sesuai untuk training XPDC G.Kinabalu 28 Jan 2014 hari tu... UMS Peak ni bermula dari sebelah UMS Canselori Ketinggian 190m atas paras laut, jarak trek untuk naik lebih kurang 1.2KM. Jika trek untuk naik & turun sama sahaja jika anda menggunakan trail yang sama untuk turun dan naik

Siapa sangka, dalam UMS ada air terjun semulajadi ??? Ya, itulah yang kami jumpa. Sebenarnya trek UMS Peak dalam bentuk bulatan tidak seragam. Selepas dari puncak, lebih kurang 10 meter ada trek ke kanan di bawah pokok buluh. Trek ini agak mencabar kerana ada jambatan yang sudah runtuh dan juga perlu turun dan naik bukit lebih kurang 3-4 kali. Untuk naik ke puncak hanya mengambil masa 30-45 minit, tetapi jika turun ianya mengambil masa lebih kurang 2-3 jam bergantung kepada stamina. Selain daripada itu, aspek keselamatan juga perlu dijaga memandangkan kecerunan dalam trek turun boleh mencecah 60-70 darjah.


Nampak macam line colour hijau utk naik sama jarak dgn line warna merah untuk turun, tetapi hakikatnya line warna merah kena menempuh beberapa bukit dengan kecerunan yang mencabar. Kalau ada masa dan peluang, cuba lah...pastikan kasut ada grip & juga bekalan makanan..Hehe..ketika kepenatan, sebiji pisang amat sedap rasanya.

Gambar Air Terjun UMS Peak ??? akan diupload kemudian. Sementara itu, layan je gambar di bawah.

Anak Tokkek ??? atau Mengkarung..Haha

Laluan Turun Selepas dari Puncak

No comments:

Post a Comment